3/04/2010

James--"Lose Control"與其他閒聊



愛呢?
每個人都在談論的愛到底在哪裡?
愛呢?
每個人都在盼望的愛到底在哪裡?

到床上來吧
在這樣的熱氣中我睡不著
到床上來吧
我恐懼不已

別受騙
根本看不到陸地
我們全都在這暗夜
和猜疑的海上漂流
一面唱著消除痛苦的歌

搖撼我的身體
釋放我的靈魂
懲罰我的感官
然後失控

擁有青春肉體
精神卻已蒼老
讓我化為灰燼後飛散四處
如此才能不再感受
Where is the love
Where is the love
Where is the love
That everyone is talking of
Where is the love
Where is the love
That everyone is dreaming of

Come to bed
Come to bed
Come to bed
I cannot sleep in all this heat
Come to bed
Come to bed
This terror's all within my head

Don't be deceived, no land in sight
We're all adrift in this dark night
We float on seas of disbelief
While singing songs of pain relief

Shake my body - release my soul
Punish my senses - lose control
This body's young but my spirit's old
Scatter my ashes and let my feelings go

Where is the love
Where is the love
Where is the love
That everyone is talking of
Where is the love
Where is the love
That everyone is dreaming of

Don't be deceived, no land in sight
We're all adrift in this dark night
We float on seas of disbelief
While singing songs of pain relief

Shake my body - release my soul
Punish my senses - lose control
This body's young but my spirit's old
Scatter my ashes and let my feelings go

Shake my body - release my soul
Punish my senses - lose control

每次聽James的這首歌心裡都會為之一震。即使我極力避免自己陷入陰鬱,偶爾心裡還是會出現黑暗的角落就是照不到陽光。"Lose Control"的歌詞近乎絕望,但規律的鼓擊、喇叭和吉他的相互呼應實不像欲棄世時譜出的曲調,反而像在嘲弄自己的無助和對愛的渴望,這樣矛盾的呈現方式是我失去力量時的營養針。記得某一次聆聽這首歌的時候正好對生活感到害怕,Tim Booth唱出的每個字都道中我的心思,已經一陣子沒有那麼消沈了,然而我不介意憶起那時刻。

音樂是時光機,可以自發性地選擇要回到哪段生命經歷。

Elbow的主唱Guy Garvey在BBC的6 Music有個節目,我經常收聽,以下是這週他在節目一開始的引言,特此分享:
I've always been amazed at music's ability to remind me of the time gone, a place, or a feeling. Sometimes it's so strong. If, for instance, there's a great piece of music that I've totally forgot about, then it's as if I'm remembering how it felt generally to be me at a given point of time. It's not just a specific event, or a place, or a person, but all the background, home, and the general color wash of life at a given time.
(我總是對音樂能讓我想起某段逝去的時光、某個地方或某個人的能力感到驚奇。有時候感覺會非常強烈。如果我正在聽一首已經被我淡忘的曲子,就彷彿是在回憶在某段時間活著的自己大概的樣子。不只是想起一個明確的事件、地點或人,而是某段時間生活暈染出的顏色。)
BBC最近做出裁撤部分電台的決定,包括6 Music,如果喜愛音樂的朋友有收聽電台,可以到這裡連署讓BBC不要關閉6 Music和Asian Network。

4 意見:

"news9" 提到...

thanks for sharing such a good song! I like reading your blog and sharing your thoughts. and you're really "listening" to all the music you posted with passion. :)

Debby 提到...

Hello, Holly! Thanks for your kind message! You run a very nice blog, too. :)

aerymani 提到...

agree~ music can through time and space~

Jazminwilss 提到...

I love to listen this song in my free time its sounds so peaceful and while i am listing the area around with blossoms...
Thanks for providing
Jazmin W
HR Manager
data recovery software

張貼留言